abang cakoi dan aku

Assalamualaikum!

Di suatu petang yang cerah..masa yang tepat..waktu yang sesuai..masa yang amat sesuai untuk meraikan berakhirnya satu penyiksaan..tanggal hari ini akan jadi kenangan manis..untuk dikenang..mungkin semangat kasut baru, maka apa yang aku usahakan telah selesai dengan jayanya..

aku tinjau wallet..ada dua ringgit..sepatutnya ada lima ringgit tadi..tapi dah aku belanjakan beli suratkhabar..biar kurang makan, asal baca surat kabar..walaupun tajuknya saja..

dari jauh,aku nampak abang pekerja 'restoran ceria' sedang goreng sesuatu..walaupun tak seceria mana pun kedainya tapi demi menghormati nama yang dinobatkan itu pengunjung akan otomatik menceriakan diri..aku tau dia sedang goreng cakoi..itu mmg kepakarannya..

'beli cakoi ja la..2 ringgit dapat empat ketul..' aku cakap dalam hati..

abang cakoi nampak aku dari jauh..dia senyum..aku pun senyum..depan abg cakoi ada sorang mamat yang aku kenali juga..selalu aku nampak dia bawak lori 3 tan..tepi mamat tu ada budak buat air kedai ceria sedang gayut di henfon..mungkin sedang telefon pacarnya di yogjakarta..

aku angkat kening pada mamat yang bawak lori..tapi dengan tak semena2 aku hilang imbangan..kaki aku terkehel..aku terpeleot..tapi aku sempat curi step utk jatuh supaya tak daring sangat..buk! terduduk..

'allah..allahh..adoii..' xsampai 100 meter kedudukan aku terduduk dari abang cakoi..aku mengadoi benda yang tak sakit..

abang cakoi tak dapat berbuat apa2 sebab sedang pegang sudip panas..mamat bawak lori sedang isi cakoi dalam plastik..budak buat air serba salah nak tolong..bimbang perbualan dengan pacarnya terjejas..

aku bangun sendiri..

aku : isy..bahaya tul lubang ni..ada ke orang penah jatuh kat situ?
abang cakoi : hehehhh..ramai..tapi kasut tu kok..(sambil muncung pada kasut aku)
aku : ala..takpela..nasib baik korang jer..depan korang aku jatuh 10 kali pun
takpe..cakoi 2 ringgit..

'kadang2..ada perkara buat kita senyum dan buat kita sedih boleh berlaku pada hari yang sama berturut-turut..kita kena terima..itu ujian allah..'



what say you? =)

Comments

aza azita amru said…
kata saya, membeli cakoi rm2 itu pun sudah cukup menggembirakan hati saya...sedap!
..nOWa.. said…
cakoi abang ceria akan bertahan lembut hingga esok pagi..abang cakoi mmg hebat!
Erna Masfiza said…
cakoi memang sedap...;)

gambar yg lubang tu yg real ker? teruknya retak..
..nOWa.. said…
hahaaa..taklah..erna..tu gimik jer..sikit jer sbnrnya dia punya lubang..thanx for reading.. =)

Popular posts from this blog

Spa Yang Paling Best Di Shah Alam.

Permata Yang Hilang Dan Kamasutra.

Keajaiban Zikir Ya Aziz Ya Jabbar Ya Mutakabbir