Bahasa Mintak Penampar

Assalamualaikum wbt

Oleh kerana kali ini saya ingin mengutarakan isu berkaitan dengan penggunaan bahasa, maka penulisan saya kali ini haruslah mencerminkan penggunaan tatabahasa yang 'normal', bukan?

Nampaknya, saya tidak dapat bertahan lagi dengan gejala penggunaan bahasa 'alien' yang dianggap segelintir penggunanya sebagai 'trendy' akan tetapi saya merasakan ianya lebih layak dilabel sebagai bahasa 'mintak penampar bertalu-talu'. Maafkan saya ada sedikit kekerasan fizikal di situ. 

Baiklah, mari kita mulakan dengan sebahagian contoh-contoh di bawah beserta terjemahannya. 


1) Cok jgn upe - esok jangan lupa
2) Campak alik - throwback
3) Qoe uat aque, aque ta an lupe - Kau buat aku, aku takkan lupa
4) Tdi mum ns grg jew - Tadi makan nasi goreng jer
5) Atoy blew na hbz nie - Adoiii bila nak habis ni
6) Skt towl aty, blew owg y aque cyunk uat ta duli jew - Sakit betul hati, bila orang yang aku sayang buat tak peduli jer


ps - Tulis la betul-betul. Nak exagerrate pun tak usahlah melebih-lebih benau penulisannya. Rosak habis wording. Penampar jugak kang.

Comments

ctpayong said…
betol betol betol tu. mcm konon2 ala2 cakap brazil...sepanyol. sampaikan susah nak faham. memang rosak bahasa...rosakkan budaya.

sokong kalau nak kasi penampar
..nOWa.. said…
kannn kakak ctpayong..nak shortform pun biarlah yg orang faham..

Popular posts from this blog

Keajaiban Zikir Ya Aziz Ya Jabbar Ya Mutakabbir

Do's And Don'ts Semasa Berpantang

Spa Yang Paling Best Di Shah Alam.